בפרק הקודם למדנו כיצד לרכז ולהבדיל בין ההוצאות השונות.
בפרק זה נתאר כיצד ניתן לסכם את כל הכנסותיכם כיחידה משפחתית.
באקסל תמצאו טבלה שנועדה לסיכום ההכנסות
כל הכנסה יש לרשום במשבצת המתאימה באקסל.
הנחיות נוספות לאופן רישום ההכנסות
- קחו בחשבון את ההכנסה נטו. ז"א סכום ההכנסה הנכנס לבנק (לאחר ניכוי תשלומי ביטוח לאומי מס הכנסה וכו').
- אם הכנסתכם כוללת גם הכנסות תקופתיות המופיעות בתלוש כגון: הבראה, משכורת 13 בונוס שנתי וכדומה.
ולכן הביאו אותה בחשבון בחישוב ממוצע ההכנסות החודשי.
לדוגמה: כדי להכניס את משכורת 13 המשולמת בפברואר ואת דמי ההבראה המשולמים ביוני מומלץ לסכם את ההכנסות של החודשים ינואר עד יוני ולחלק ב- 6, זה יהיה ממוצע ההכנסות. וניתן לרשום אותו רק באחד החודשים בטבלה הנ"ל.
באופן כללי: הגיעו למצב שבו ממוצע ההכנסה ישקף באופן המקורב ביותר את המציאות ויביא בחשבון את כל התוספות הניתנות לאורך השנה במידה ויש כאלה. - אם אתם עצמאים הגדירו סכום שניתן למשוך אותו כמשכורת מהעסק לבית. סכום זה הינו המשכורת שלכם ויימשך מהעסק כל חודש בכל מקרה בין אם הרווחתם באותו חודש יותר ובין אם פחות.
כדי להגדיר סכום זה העזרו ברואה החשבון שלכם. - קצבת ילדים, הכנסה מנכס, קצבת נכות, מזונות וכדומה כל אלה הינן הכנסות שיש לרשום אותם.
לצורך זאת הוכנסו לטבלה הכנסה אחרת 1 ו- 2. - הקפידו לתעד כל הכנסה שהיא גם אם היא קצובה בזמן. לדוגמה: ההורים מעבירים אליכם סכום כסף במשך השנה הנוכחית עד לסיום הלימודים של בת הזוג, התייחסו לסכום זה כהכנסה.
"השורה התחתונה"
לאחר שריכזתם את כל ההוצאות /הכנסות תקבלו את סיכום הנתונים בטבלה
הפרש שלילי יצביע על גרעון תקציבי (סה"כ ההוצאות גבוה מסה"כ ההכנסות) – ולכן יש לצמצם הוצאות ו/או להגדיל הכנסות כדי להגיע לאיזון תקציבי (שמשמעותו: הוצאות = הכנסות).
הפרש חיובי יראה שיש לנו עודף הכנסות על הוצאות. עודף זה ניתן להפנות לחסכון, לסגירת המינוס אם קיים, וכדומה.
בפרק הבא נתאר כיצד בונים תקציב משפחתי המבוסס על הנתונים שנאספו עד כה.
תקציב זה ישמש אתכם למעקב שוטף.