תוכן עניינים

מה יוריד את מחירי הדירות?

אתמול בצהריים אישר קבינט הדיור באופן סופי את הפטור ממע"מ לרוכשי דירה ראשונה ואת הפיקוח על מחירי הדירות החדשות שייבנו. למעשה, ביטול המע"מ יוענק לא רק לרוכשי דירה ראשונה, אלא גם לרווקים מעל גיל 35, זוגות עם ילדים, ידועים בציבור, וכמו כן יהיה רלוונטי רק למי ששירת שירות לאומי או צבאי. בסך הכול, נראה כי ההטבות האלו יתבטאו ב – 15% עד 20% הנחה.

עם זאת, לא כולם מרוצים מן התוכנית, ובמהלך הדיון,  אמרה נגידת בנק ישראל, קרנית פלוג, כי החשש העיקרי הוא שהביקוש הרב שייווצר לדירות חדשות יביא דווקא לעליית מחירים ושוק שחור לקבלת ההטבה. בנוסף לזאת, דווקא האוכלוסיות החלשות לא יוכלו ליהנות מההטבה ואם בעתיד יסתבר שהצעדים הללו אכן החריפו את המצב, יהיה קשה לבטל אותם מכיוון שמדובר בחקיקה שמעורבים בה גם אינטרסים פוליטיים. מעבר לכל זאת, את המס שיבוטל והעלות התקציבית הכבדה שמוערכת בשני מיליארד ש"ח, יהיה צריך לממן ממקור אחר.

קביעת מחיר מטרה

בעוד הורדת מס המע"מ היא פעולה פשוטה מבחינה טכנית, הטלת פיקוח על מחירי דירות חדשות היא פעולה מסובכת יותר מכיוון שלא ברור כיצד ניתן יהיה לפקח על הקבלנים. נראה כי הפתרון לכך ייעשה באמצעות קביעת מכרזים על קרקעות מדינה המשווקת לבנייה שרובן (כ – 80%) ימכרו לקבלנים בהנחה של 20%. למרות שעל הנייר התוכנית נשמעת טובה, החשש העיקרי הוא שהקבלנים יגלגלו את ההנחה לכיסם ולא יציעו אותה לרוכשים. יתרה מכך, נראה כי כרגע רוב הקרקעות המדוברות הן בעיקר במרכז הארץ, מה שמחזק את הטענה כי התוכנית תיטב בעיקר עם המעמד הבינוני גבוה.

 אחרים חוששים מכך שהקבלנים פשוט לא יבנו פרויקטים חדשים, הביקוש יעלה על ההיצע, והתסריט המוכר של עליית מחירים קיצונית יחזור על עצמו.

מה יוריד את מחירי הדירות
מה יוריד את מחירי הדירות

האם המאמצים של בנק ישראל מתחילים להיראות בשטח?

נתונים שפרסם היום בנק ישראל מראים על מגמת שיפור בשוק המשכנתאות, כאשר למרות הגידול בהיקף תיק המשכנתאות של הבנקים ב  – 9.4% מפברואר 2012 עד פברואר 2013, הרי ששיעור הפיגור על משכנתאות של מעל 90 יום נמצא במגמת ירידה (0.91% לעומת 1.11%). גם שיעור ההחזר הממוצע כחלק מההכנסה הכוללת ירד מ – 30.4% בחודש נובמבר (אז הוטלה המגבלה שקבעה שההחזר לא יוכל להיות יותר מ – 50% מן ההכנסה) ל – 27.9% בלבד. עם זאת, רק 4% ממחזרים את המשכנתא שלהם ו – 80% מהלווים הם רוכשי דירה ראשונה.

לגבי שיעורי המינוף של הדירות בפברואר האחרון (שיעור החוב לעומת שווי הדירה הנרכשת או LTV), שליש מהדירות היו ביחס של 60%-75%, 37% היו ביחס של 45%-60% ורק ב – 10% מהמשכנתאות היחס עמד על פחות מ – 30%. כמו כן, 37.6% מהמשכנתאות נלקחו על דירות שהשווי שלהן נע בין 1.2 ל 2 מילון ש"ח.

לסיום, הצפי הוא כי העלייה בנטילת משכנתאות שהתבטאה בהפרש של 13% בן חודש ינואר לפברואר תימשך גם בחודש מרץ הודות לירידת הריבית הנוספת שעדיין לא השתקפה בנתונים שהוצגו היום.

פנו עוד היום ליועץ משכנתאות מומחה שיעזור לכם לבחור את המשכנתא שהכי מתאימה עבורכם! חייגו אל וידר משכנתאות במספר: 073-7294778

או השאר פרטים בדף צור קשר מטה.

אולי יעניין אותך גם:

מאמרים נוספים בנושא
House Insurance 419058 640
מה זה לוח סילוקין למשכנתא?

המציאות של ימינו מכתיבה את הכללים שלה וביניהם נטילת הלוואת משכנתא באם מעוניינים לקנות נכס למגורים. בתהליך קבלת משכנתא קיימים שיקולים שונים שמובילים לבחירה הנכונה

המשך קריאה

רוצה שאחד המומחים שלנו יחזור אליך?

זה יכול לחסוך לך יותר מ-100,000 וזה ללא עלות!

רוצה שאחד המומחים שלנו יחזור אליך?

זה יכול לחסוך לך יותר מ-100,000 וזה ללא עלות!