תוכן עניינים

בקרוב יהיה קשה יותר לקחת משכנתא

נגיד בנק ישראל, מר סטנלי פישר, יבקש מהבנקים למשכנתאות להגביל את שיעור המימון אותו הם נותנים לרוכשי דירות חדשות ל-60%עד 70%, כך שהם ייאלצו לממן בין 30% ל-40% משווי הדירה בעמצאות הבנקים למשכנתאות.

הסיבה להנחיה החדשה של נגיד בנק ישראל היא העלייה המתמשכת במחירי הדיור בישראל למרות המחאה החברתית ולמרות כי נראה לכאורה שמחירי הדירות יורדים. מתחילת השנה עלה מדד מחירי הדיור ב-2.2% , ואם כוללים גם את השנה הקודמת, שנת 2011, מסתבר כי מדד מחירי הדיור עלה ביותר מ – 16% בשנה וחצי בלבד…

הרע במיעוטו

הסיבה העיקרית לצעד זה היא החשש מעליות נוספות במחירי הדירות ומצב בו נוטלי משכנתאות לא יעמדו בהחזרי המשכנתא בעתיד. רק לפני כשנה, הגביל בנק ישראל את הריבית המשתנה במשכנתא לשליש מסך המשכנתא כולה על מנת למנוע זינוק פתאומי בהחזרים החודשיים כאשר המדד עולה. כפי שכולנו ראינו, החשש בהחלט היה מוצדק וריבית בנק ישראל עלתה.

בקרוב יהיה קשה יותר לקחת משכנתא
בקרוב יהיה קשה יותר לקחת משכנתא

תגובת  השוק – לא מאמינים

תגובת השוק להכרזה התאפיינה בעיקר בהרמת גבות: מנכ"ל וידר משכנתאות, מר מאיר וידר אומר כי בשטח יש כבר עודף דירות למכירה, קיפאון במחירים ואף ירידות קלות (שכנראה לא התבטאו עדיין במדד הדיור). מצב בו יתווספו עוד מגבלות על לקיחת משכנתאות, יביא בסופו של דבר דווקא לירידת מחירים, ומצב בו יש עליה חדה במחירי הדירות ולאחר מכן ירידה, הוא בדיוק המצב ממנו בנק ישראל רוצה להימנע מלכתחילה. וידר מציין גם שאי אפשר לסמוך על המשקיעים מחו"ל שכרגע נמצאים בעצמם בקשיים כספיים עקב מצב הכלכלה העולמי הלא מזהיר ובמיוחד המצב בגוש האירו שמכביד על המשקיעים למצוא אלטרנטיבות להשקעת כספם.

אולי יעניין אותך גם:

מאמרים נוספים בנושא

רוצה שאחד המומחים שלנו יחזור אליך?

זה יכול לחסוך לך יותר מ-100,000 וזה ללא עלות!

רוצה שאחד המומחים שלנו יחזור אליך?

זה יכול לחסוך לך יותר מ-100,000 וזה ללא עלות!