תוכן עניינים

חדשות משכנתא אמצע אוגוסט 2013

מספר מגמות מעניינות : מבצעים וסבסודים בפרויקטים חדשים, מעבר לדירות קטנות המשתקף בירידה בערך הממוצע של הדירות ועוד שיא נשבר בהיקף נטילת המשכנתאות בקיץ הזה…

האם הקבלנים בלחץ?

למרות שאף אחד בשוק לא מדבר מפורשות על האטה או קיפאון, קשה להתעלם מכמות ההנחות והסבסודים של חברות הנדל"ן והקבלנים. שיכון ובינוי למשל, מציעה סבסוד משכנתא של חצי מיליון ש"ח למי שירכוש דירות בפרויקטים נבחרים של החברה ברחבי הארץ. המשמעות של הסבסוד היא שהחברה תישא בעול הריבית וההצמדה בשנתיים הראשונות של המשכנתא, אך את המשכנתא תהיו חייבים לקחת במזרחי טפחות.

חברות אחרות מציעות שדרוגים או הנחות משמעותיות יחסית. כך למשל, פרץ בוני הנגב מציעה הנחה של 30,000 ש"ח בפרויקט "גבעת האהבה", כך שניתן לקנות דירת ארבעה חדרים ב – 1.289 מיליון ש"ח במקום 1.32 מיליון. את הרשימה המלאה של המבצעים ניתן למצוא באתר כלכליסט.

חדשות משכנתא אמצע אוגוסט 2013
חדשות משכנתא אמצע אוגוסט 2013

שוב נשבר שיא בהיקף לקיחת המשכנתאות

אם מנטרלים את חודש אוגוסט 2012 שלאחריו הייתה עליה של אחוז במע"מ, הרי שקיץ 2013 הוא כנראה הקיץ החזק ביותר בנטילת משכנתאות. בחודש יולי נלקחו משכנתאות ב – 5 מיליארד ש"ח, וההערכות הן כי גם הביקושים בחודש אוגוסט יהיו דומים, בין 4.6 ל – 4.9 מיליארד ש"ח. כמו כן, בחודש מאי נרכשו כ – 33% יותר דירות לעומת התקופה המקבילה ב – 2012.

 מכיוון שמרבית מן המשכנתאות התייחסו לעסקאות שנסגרו עוד בחודש מאי, נראה כי הפחד של הציבור מפני העלאת מיסי הדיור תרם תרומה משמעותית לעלייה בביקושים, אם כי בסופו של דבר לא כל המיסים אכן הוטלו (לדוגמה, הפטור על מס רכישה לרוכשי דירה ראשונה נשאר בתוקף).

עליה בביקושים לדירות קטנות

למרות שבשנים האחרונות מקובל אולי לחשוב כי הביקוש לדירות גדולות עולה, וזאת על חשבון הדירות הקטנות, נתונים מהחודשים האחרונים מראים דווקא על מגמה הפוכה של חזרה לדירות קטנות ואפילו דירות של שני חדרים בלבד. כמו כן, שינויי התמהיל אינו מוגבל לאזור מסוים בארץ, ובין הערים שאישרו אותו ניתן למנות את ירושלים וגבעת שמואל. הנתונים האלו משתקפים בין היתר בדו"ח של משרד השיכון והבינוי המצביע על ירידה של 11% בערך הדירות החדשות שנבנות, וכל זאת בסך הכול בין הרבעון הראשון והשני של 2013.

כמו כן, קבלנים ואדריכלים מוסרים כי דירות 2 חדרים לא משמשות בהכרח צעירים רווקים, אלא גם משפחות ללא ילדים או אנשים מבוגרים וכמובן גם תושבי חוץ שמשתמשים בהם רק בזמן חופשה בארץ או משקיעים. עם זאת, דווקא המגבלות של הממשלה על נטילת המשכנתאות או מכירות דירות קיימות (ביטול הפטור ממס שבח) הן אלו שעלולות בסופו של דבר למנוע ממשפחות מעוטות אמצעים לרכוש אפילו את הדירות הקטנות יותר…

אולי יעניין אותך גם:

מאמרים נוספים בנושא

רוצה שאחד המומחים שלנו יחזור אליך?

זה יכול לחסוך לך יותר מ-100,000 וזה ללא עלות!

רוצה שאחד המומחים שלנו יחזור אליך?

זה יכול לחסוך לך יותר מ-100,000 וזה ללא עלות!