תוכן עניינים

חדשות משכנתא מרץ – שוק המשכנתאות ממשיך לצמוח

יואל קרסו : עלולה להיות מפולת משכנתא

בריאיון לעיתון גלובס, אומר יואל קרסו , מנכל קרסו מבנים, כי למרות כל המגבלות של בנק ישראל, נוצר מצב שבו מאות מן הציבור לא יכולו להחזיר את המשכנתא שלוו ותרחיש של מפולת משכנתא הוא בהחלט בגדר אפשרי. עם זאת, המגיבים לידיעה טוענים שלא בטוח שכמה מאות אנשים עם משכנתא בעייתית יכולים להפיל את שוק המשכנתאות בכללותו.

האם ריבית בנק ישראל שוב פעם הקפיצה את המשכנתאות בפברואר?

סך כל המשכנתאות שנלקחו בחודש פברואר הסתכם ב – 3.9 מיליארד ¤, ירידה של 2% לעומת ההיקף בחודש ינואר. עם זאת, לעומת חודש פברואר אשתקד, מדובר בזינוק של 30%. ההסבר העיקרי לכך נעוץ כנראה בריבית הנמוכה של בנק ישראל (1.75%) ובצפי שתישאר כזו גם בזמן הקרוב. אם לוקחים בחשבון שבחודש פברואר היו רק 23 ימי עבודה, הרי שהיחס בין היקף המשכנתאות למספר ימי העבודה עומד על 4.5 מיליארד ¤, ומדובר דווקא בעליה של 13% לעומת ינואר.

נראה כי למרות כל המגבלות של בנק ישראל, נוטלי המשכנתאות מצליחים ללכת בין הטיפות ולקחת משכנתאות בהיקפים גדולים יחסית.

חדשות משכנתא מרץ - שוק המשכנתאות ממשיך לצמוח
חדשות משכנתא מרץ – שוק המשכנתאות ממשיך לצמוח

ועדת בנק ישראל מחכה לממשלה הבאה

בבנק ישראל מתגאים בכך כי מאז חודש אוגוסט, חלה ירידה של  כ- 50% בהיקף המשכנתאות, אך הנתון שלהם מתעלם מכך כי שיעורי נטילת המשכנתא הנוכחים עדיין גבוהים מן הממוצע החודש של 2012. בכל אופן, נראה כי חברי הוועדה מחכים להרכבת הממשלה הבאה על מנת לבצע צעדים אופרטיביים נוספים לקירור השוק :

" הוועדה אינה מזהה בנתונים האחרונים סימנים להתמתנות הפעילות בשוק הדירות, הגם שאלה טרם הושפעו מהצעד האחרון של המפקח על הבנקים הדורש מהבנקים הגדלת כריות ההון בגין משכנתאות. קצב עליית המחירים בחודשים האחרונים ממשיך להיות גבוה. חברי הוועדה הדגישו כי המדיניות המוניטרית פועלת בעיקר על צד הביקוש, בעוד הצעדים הנדרשים הם צעדי היצע אשר ביכולתם להביא לגידול במלאי הדירות תוך ירידת מחירים, וצעדים כאלו לא צפויים לפני השלמת הרכבת הממשלה והעברת התקציב."

מעבר לכך, גורמים בשוק הנדל"ן ממשיכים וטוענים כי חלק גדול מעליית המחירים נעוץ בכך שב – 2012 חלה ירידה של 13% בהתחלת הבניה וביקוש עלה על ההיצע, כאשר מנהל מקרקעי ישראל לא ממהר להפשיר קרקעות לבניה

 

אולי יעניין אותך גם:

מאמרים נוספים בנושא

רוצה שאחד המומחים שלנו יחזור אליך?

זה יכול לחסוך לך יותר מ-100,000 וזה ללא עלות!

רוצה שאחד המומחים שלנו יחזור אליך?

זה יכול לחסוך לך יותר מ-100,000 וזה ללא עלות!