תוכן עניינים

כיצד השפיעה עליית הריביות בשנת 2018 על המשכנתאות בישראל?

עליית הריבית תשפיע בשני כיוונים – היא תשפיע עלינו באופן שלילי אם נרצה לרכוש דירה בעזרת משכנתא, והיא תשפיע עלינו באופן חיובי כאשר היא תציע לנו תמורה טובה יותר כאשר נשקיע כספים בבנק.

ב-26.11.18 פורסם כי הוועדה המוניטרית של בנק ישראל החליטה להעלות את הריבית.

בערוץ 10, בתוכנית ׳לונדון את קירשנבאום׳, הודיעו כי ״לאחר כ-7 שנים, בנק ישראל מעלה את הריבית בכרבע אחוז, כשהרציונל להחלטה על פי הבנק הוא יציבות המשק הישראלי לעומת שנים עברו.

במעריב אונליין פורסם כי, ״הוועדה המוניטרית של בנק ישראל החליטה היום להעלות את הריבית ב-0.15 נקודות אחוז לרמה של 0.25%״.

ובגלובס הוסיפו, יום לאחר ההודעה, פרשנות לידיעה: ״בנק ישראל החל אתמול בתהליך של גמילה מהכסף הזול… כשהמטרה היא לשמור בגמילה על בריאות הכלכלה והשווקים…״.

מזה כשנתיים נמצאת ריבית המשכנתא במגמת עלייה מ-0.1% ל-0.25%. יש הטוענים כי ההשפעה של עליית הריבית בשיעור של 0.15%, על סכומי ההלוואות שנשלם, היא די זניחה. ובכלל, הכותרות המכריזות כי העלייה בריבית תגרור אחריה תשלום גבוה יותר בהחזר המשכנתא שלנו, הן מוגזמות.

כדי להבין האמנם ׳כצעקתה׳, הנה כמה דברים שכדאי לדעת על הריבית במשק.

כיצד השפיעה עליית הריביות בשנת 2018 על המשכנתאות בישראל
כיצד השפיעה עליית הריביות בשנת 2018 על המשכנתאות בישראל

מה משפיע על שיעור ריבית המשכנתא?

ראשית, חשוב להבין מה ההבדל בין ריבית מוניטרית לריבית פריים?

  • הריבית המוניטרית שקובע בנק ישראל היא ריבית לטווח קצר אשר על בסיסה נקבעות הן הריבית שבנק ישראל גובה מהבנקים המסחריים תמורת הנזילות שהוא מעמיד לרשותם, והן הריבית שבנק ישראל משלם לבנקים עבור הכספים שהפקידו אצלו. ריבית זו הועלתה כעת, לקראת סיום 2018, בשיעור של 0.15%.
  • ריבית הפריים היא הריבית שעל פיה מבססים את תמחור העסקאות הפיננסיות השונות. ריבית זו מוגדרת כתוספת של 1.5% לריבית שקובע בנק ישראל. היום היא בשיעור של 1.6%.

ריבית הפריים גורמת לנו לשלם יותר עבור המשכנתא שלנו. ריבית בנק ישראל היא אמנם נמוכה מאוד, אך היא לא הריבית הרלוונטית למקבלי המשכנתאות אלא אך ורק למערכת הבנקאית ולקשרי המימון שבין הבנקים לבנק ישראל.

כאמור, ריבית פריים היא תמיד הריבית של בנק ישראל פלוס 1.5%. נשאלת השאלה למה קובעים תוספת ריבית שמגדילה את הריבית בהשוואה לריבית הבסיס? יש הטוענים כי תוספת של 1.5% הייתה איכשהו סבירה כאשר בארץ הייתה נהוגה ריבית גבוהה בשיעור של כ-6%, אבל היום, כשהריבית נמוכה ביותר וכמעט אפסית, תוספת זו הפכה למשמעותית יותר והיא מרחיבה את הפער בין הריבית של בנק ישראל לריבית הפריים.

מה גורם לעליית ריביות המשכנתאות?

שאלה זו מעניינת במיוחד לאור העובדה שבנק ישראל, לפחות עד השבוע, כמעט ולא שינה את שיעור הריבית. ובכל זאת, ריבית המשכנתא נמצאת בעליה מתמדת מאביב 2015. הנה כמה מהתשובות האפשריות:

  • במציאות שבה הביקוש לדיור עולה על ההיצע, הגופים המלווים יציעו הלוואות בריבית גבוהה יותר. מטבע הדברים, ביקוש גדול לדירות כרוך בביקוש גדול יותר למשכנתאות. וכאשר הביקוש גדל גם המחיר עולה, ובמקרה שלנו, מחירה של המשכנתא, כלומר של הריבית – יקר יותר.
  • בשנים האחרונות חל פיחות בעוצמת התחרותיות בין הבנקים לבין עצמם והם פחות נלחמים על כל לקוח שמחפש משכנתא, ומדובר בעיקר על הבנקים הגדולים בארץ. צמצום התחרותיות תורם לעליית ריבית המשכנתאות.

כך קרה ב-2016 כאשר הבנקים החליטו להעלות את ריבית המשכנתאות באופן שרירותי, כי היו להם די לקוחות. ולהפך, בשנת 2017, כאשר הבנקים החליטו להוריד את ריבית המשכנתאות עקב קיפאון בשוק הנדל״ן שגרם לירידה במספר הלקוחות שלהם.

  • בשנים האחרונות ריבית המשכנתאות עלתה וגם ירדה בלי קשר לשינויים שחלו בריבית הפריים.
  • כאשר המדד הוא נמוך, הציפייה היא שגם שיעור הריבית יישאר נמוך, וההפך.
  • מספר עסקאות נמוך יחסית ושוק נדל״ן במגמת ירידה – יביאו איתם ירידה קלה בריבית או למצב של ריבית יציבה. במקרה ההפוך, שבו השוק יהפוך לאגרסיבי יותר, הסיכוי הוא כי שיעורי ריביות המשכנתאות יתחיל לעלות.

איזו אוכלוסייה מושפעת יותר מהעלאת הריבית?

ריבית בשיעור נמוך מעודדת רכישת דירות. ההודעה האחרונה של בנק ישראל על העלאת הריבית תייקר כמובן משכנתאות עתידיות, אך היא עלולה להשפיע גם על חלק ממסלולי המשכנתא שכבר נלקחו.

מיהי האוכלוסייה הרגישה ביותר לעליית הריבית? התשובה היא פשוטה: הזוגות הצעירים. אלה אשר מיהרו להירשם ולנצל את תוכניתו של משה כחלון, שר האוצר, ׳מחיר למשתכן׳ אשר מציעה להם דירות במחיר מוזל. צעירים אלה שעדיין לא התבססו כלכלית בחיים, עלולים להיות מושפעים לרעה מתנודת הריבית אשר תייקר את המשכנתא שלהם.

כיצד משפיעה עליית ריבית המשכנתא על מימון הדירה?

עליית ריבית המשכנתא משפיעה הן על גובה הסכום הנדרש למימון הדירה והן על ההחזרים החודשיים.

  • מבחינת המימון, הדירה תעלה לנו יותר כי מחירה כולל גם את עלויות המימון, כלומר את עלויות המשכנתא המממנת לנו את רכישת הדירה. יש הטוענים כי התייקרות המימון שהתרחשה בשנתיים האחרונה, ייקרה את מחירי הדירות בכ-10%.
  • מבחינת ההחזרים החודשיים, השפעת עליית הריבית תלויה בסוג ההלוואה, אבל בחישוב גס היא עלולה להעלות את ממוצע ההחזרים בין 10 ל-20 אחוזים.

כיצד משפיעה העלאת הריבית על שוק הדיור?

  • כעת, לאחר העלאת הריבית, צפוי כי אנשים שמתלבטים אם לרכוש דירה יעדיפו להמתין ולראות מה יהיו פני הדברים. יש להניח כי אנשים אשר חוששים שמא לא יוכלו לעמוד בתשלומים החודשיים כאשר הריבית על המשכנתא תגדל, יימנעו מלהיכנס להרפתקה כספית שאולי לא יוכלו לעמוד בה.
  • כאמור, כאשר הריבית עולה, הביקושים יורדים. לפיכך, אם בנק ישראל מתחיל להניע את הריבית כלפי מעלה הדבר ישפיע על הירידה ברמת הביקוש לדירות. ההון העצמי ויכולת ההחזר החודשי של מי שמבקש לרכוש דירה לא משתנים כאשר הריבית עולה. אבל סכומים אלה לא יספיקו לו כעת, כאשר המשכנתא מלווה בריבית גבוהה יותר, כדי לרכוש את הדירה.
  • עליית שיעור הריבית מייקרת את עלויות המימון, וכאשר המימון לקבלנים מתייקר, הדבר עלול להפחית את מספר התחלות הבנייה ולהפר את האיזון בין הביקוש להיצע, ובכך לייקר את הדיור.

מה צופן לנו העתיד?

מאמרים בעיתונות הכלכלית בקיץ האחרון (כמו המאמר שפורסם בגלובס ביולי האחרון, ׳ריבית המשכנתא – לאן?׳), צדקו כאשר צפו שבנק ישראל יעלה את הריבית עוד ב-2018 וטענו כי הריבית תעלה ותשפיע על ריבית המשכנתאות ועל שוק המשכנתאות בכלל. והנה אנחנו כמעט בסוף נובמבר, והריבית אכן עלתה.

לסיכום, העלאת הריבית משפיעה על שוק הנדל״ן, מייקרת את ההחזרים החודשיים של המשכנתאות, מייקרת את עלויות המימון של קבלני הבניין ומעלה את תשומות הבנייה.

לפיכך כדאי להקשיב לשר האוצר כחלון, אשר מציע לכל מי שלוקח משכנתא לנהוג באחריות ולדעת במדויק מהו כושר ההשתכרות שלו.

 

אולי יעניין אותך גם:

 

 

 

מאמרים נוספים בנושא
Coins 1523383 640
ריבית משכנתא ממוצעת 2017

זוכרים איך בגן הילדים לימדו אותנו איך בחיים, לפעמים, משהו קטן-קטן יכול להפוך למשהו גדול במיוחד? אז ברוכים הבאים לדוגמה החיה הממשית והמוחשית ביותר בה

המשך קריאה

רוצה שאחד המומחים שלנו יחזור אליך?

זה יכול לחסוך לך יותר מ-100,000 וזה ללא עלות!

רוצה שאחד המומחים שלנו יחזור אליך?

זה יכול לחסוך לך יותר מ-100,000 וזה ללא עלות!