תוכן עניינים

המשכנתאות מפתות מתמיד, אבל הצעירים לא יכולים לקחת אותן

זה הזמן לקחת משכנתא בריבית נמוכה

באתר כלכליסט מדווחים כי הריביות אותם יציעו הבנקים בשבועות האחרונים של חודש דצמבר צפויות להיות נמוכות יותר ב 0.2% עד 0.25% מן הממוצע בשאר השנה. אם מדובר בקבוצה רוכשים שמתארגנת ונוטלת מספר גדול של

משכנתאות יחדיו, ההוזלה יכולה כבר להגיע ל – 0.5% (עד כ – 100,000 ש"ח במשכנתא ממוצע של 750,000 ש"ח). הסיבה לכך היא שהבנקים למשכנתאות רוצים לצמצם פערים לקראת סוף השנה ולסגור אותה עם נתונים שיראו טוב יותר בדוחות הכספיים.

עם זאת, חשוב לדעת שמי שמבקש למחזר משכנתא באותו בנק בו נטל את המשכנתא הראשונה לא צפוי ליהנות ממבצעי סוף השנה הללו כמו לקוח חדש שעליו כדאי יותר לבנק להילחם…

האטה בשוק הנדל"ן ברבעון השלישי של השנה

האם מתחילים סוף כל סוף לראות את השפעת המגבלות החדשות של בנק ישראל על שוק הנדל"ן ושוק המשכנתאות בפרט? לפי נתונים של משרד האוצר, ברבעון השלישי של 2013 חלה ירידה של 18% בהיקף עסקות הנדל"ן שנסגרו לעומת הרבעון הקודם, ומדובר בירידה החדה ביותר מאז 2008, אז הירידה יוחסה בעיקר למשבר הכלכלי העולמי.

לפי משרד האוצר, הסיבה המרכזית לירידה היא המגבלות החדשות על שוק המשכנתאות שהרחיקו עוד יותר את "חלום הדירה" מן המשפחות הצעירות. כראיה לכך, הזוגות הצעירים שכן הצליחו לקנות דירה בתל אביב, הרוויחו פי 2.2 מאלו שקנו דירה ברבעון הקודם (כ – 56 א"ש בממוצע למשק בית בחודש). במילים אחרות, מרבית הקונים החדשים היו בעיקר בעלי אמצעים מהמעמד הגבוה, והדבר הוביל לעלייה נוספת במחירי הדירות. ולמרות זאת, גם בקרב המשקיעים חלה ירידה של כ – 30% ברכישת דירות חדשות באזור תל אביב.

יוצאות הדופן היו הערים ירושלים וחיפה בהן נרשמו ירידות מתונות יחסית : בחיפה נראה כי נמכרו יותר דירות חדשות (דבר שעלול להצביע על צמצום הפער בין הביקוש להיצע) ובירושלים מרבית הרוכשים הסתייעו במענקים שקיבלו מן המדינה.

המשכנתאות מפתות מתמיד, אבל הצעירים לא יכולים לקחת אותן
המשכנתאות מפתות מתמיד, אבל הצעירים לא יכולים לקחת אותן

כאילו שלא ידענו : עליה בשיעור הצעירים שנאלצים לגור בשכירות

לפי דיווח של אתר גלובס, חלה ירידה חדה בשיעור הזוגות הצעירים שמחזיקים בבעלותם דירה : מ -25.2% ב 97' ל – 37.2% בשנת 2012, כאשר פלח הגיל הרלוונטי הוא בן 30 ל – 39 שנים. גם באוכלוסיה הכללית חלה עליה של 2.6% בשנים הללו.

כמו כן, ההחזר החודשי הממוצע על משכנתאות בעשירון העליון ב – 2012 היה גבוה פי 5 מההחזר החודשי בעשירון התחתון וגובה ההחזר הממוצע בכלל האוכלוסייה עמד על 2965 ש"ח, כשהוא צפוי עוד לעלות ככל שיעברו השנים.

אולי יעניין אותך גם:

מאמרים נוספים בנושא

רוצה שאחד המומחים שלנו יחזור אליך?

זה יכול לחסוך לך יותר מ-100,000 וזה ללא עלות!

רוצה שאחד המומחים שלנו יחזור אליך?

זה יכול לחסוך לך יותר מ-100,000 וזה ללא עלות!