תוכן עניינים

בועת הנדלן – בועה אמיתית או בועית?

בשבוע האחרון, העיתונות הכלכלית עוסקת בלי סוף בשאלה האם אנחנו צפויים לראות עוד בועת נדל"ן, או שבעצם לא מדובר בבועה כלל, ועליות המחירים הן אמיתיות. לצד הדיווחים האלו, העיתונים מפרסמים יותר ויותר סיפורים על משפחות ובעיקר סטודנטים שלא מצליחים לגמור את החודש "בזכות" שכר הדירה הגבוה אותו הם נאלצים לשלם.

 הנתון שלפיו יש עליה של בערך 10% במספר הסטודנטים שמתגוררים אצל ההורים יחסית לשנה שעברה, צריך להאיר אצל כולנו נורה אדומה, ובעיקר אצל הפוליטיקאים שחושבים לרכוב על הגל החברתי – כלכלי בבחירות הקרובות.

בנק ישראל : אם העליות יימשכו, צפויה בועת נדל"ן

(לכתבה המקורית באתר גלובס)

בבנק ישראל עוקבים בדאגה אחר העלייה במחירי הדירות והיקף מתן המשכנתאות. כעת כבר ברור למרות כל הדוחות הסותרים שפורסמו בשנים האחרונות, עליית מחירי הדירות לא נעצרת. כל המדדים מראים שאמנם חלה האטה בשוק עם פרוץ המחאה החברתית, אך כעת הוא מתעורר לחיים ומחפה על כך. לא רק לקיחת המשכנתאות נמצאת בשיא של כל הזמנים, אלא גם כמות המשכורות שנדרשת כדי לשלם על דירה, כמעט מאה משכורות. (קצת פחות מ – 8 שנות עבודה). עם זאת, בבנק ישראל מסייגים את העליות האלו ואומרים כי ייתכן שהן נובעות מגורמים קצרי טווח כמו עליית המע"מ אשר גרמה לאנשים להזדרז ולקנות דירות לפני שיצטרכו לשלם עליהן הרבה יותר.

בועת הנדלן - בועה אמיתית או בועית
בועת הנדלן – בועה אמיתית או בועית

חברות המחקר והשמאים : אין בהכרח בועת נדל"ן, הציבור יושב על הגדר

(לכתבה המקורית ב – Ynet)

לעומת האזהרות אותן מפרסם בנק ישראל, בחברות המחקר לא בטוחים שמדובר בבועת נדל"ן. ראש מכון גיאוקרטוגרפיה, ד"ר רינה דגני, סבורה כי עליות המחירים הן מינוריות, ויחסית לחודשי הקיץ הנוכחי, דווקא חלה ירידה בביקוש.עוד טוענת דגני, כי רק 11% אחוז מאלו שמגדירים את עצמם כמחפשי דירה, אכן עושים זאת בפועל(שיא שלילי של שמונה שנים, מאז 2004), ולמעשה, עליות המחירים המתונות האלו גורמות לאנשים לשבת על הגדר ולחכות עד שהתמונה תתבהר.

השמאי ארז כהן שמופיע בכתבה גם כן, טוען שהמצב בו יש יותר ביקוש מהיצע, הוא מצב שקיים כבר שלוש שנים, ולכן ממשיכים לראות עליות מחירים מתונות שאינם מרמזים על בועה. יש לו גם חדשות "טובות", ולפיהן דווקא צפויה ירידת מחירים בגלל כוח הקנייה של הציבור שהולך ונשחק.

לסיכום – לוט בערפל

לסיכום, אין לנו בררה, אלא להסכים עם הכותרת שהנפיק עיתון "דה מרקר" – "יש בועת נדל"ן? מה שבטוח – אולי". אין ספק ששום גורם לא מפלל לבועת נדל"ן אמיתית שעלולה להכניס את המשק לסחרור של ממש, אבל כולם מסכימים שגם אם תהיה עליית מחירים קיצונית, אנחנו עדיין במצב טוב ורחוקים לאין שעור ממשבר כדוגמת משבר הסאב פריים של ארה"ב ב – 2008. כעת הויכוח המרכזי הוא בין אלו שמצדדים בקפיטליזם טהור וסבורים כי הממשלה הבאה צריכה להמשיך לתת לשוק לפעול לבד, מול אלו אשר מבקשים לראות יותר סיוע ממשלתי שיעזור לאנשים לקנות דירה גם בלי לצבור חסכונות בגובה שמונה שנות משכורת.

 

אולי יעניין אותך גם:

מאמרים נוספים בנושא

רוצה שאחד המומחים שלנו יחזור אליך?

זה יכול לחסוך לך יותר מ-100,000 וזה ללא עלות!

רוצה שאחד המומחים שלנו יחזור אליך?

זה יכול לחסוך לך יותר מ-100,000 וזה ללא עלות!